ANMÄL DIG HÄR till ALLA 8 IDROTTER och AKTIVITETER!!!
SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Ekerö IK
Innebandy
Informationssida för dig som är Ledare

Tips och Trix för ledare

Tack för att du valt att lägga tid och energi på att skapa rörelseglädje och rolig innebandyupplevelse för våra värdefulla spelare i Ekerö IK Innebandy!
Du blir en del av ett härligt gäng ledare - tveka inte att ta kontakt med dina ledarkollegor eller innebandykommittén på innebandy@ekeroik.se om du har frågor eller funderingar.

 

Skulle det uppstå en skada under träning eller match är vi försäkrade via Folksams Idrottsförsäkring, mer information hittas här.


Vi gör alla vårt bästa för att hjälpas åt - här kommer några tips på vägen.

 

Checklista uppstart av säsong:

Organisation (manager) 

  • Att Ni har en verksamhetsplan som träningsgruppen är medveten om (ledare, spelare, supporters/föräldrar). Samt lagt upp den på Er hemsida under fliken Dokument.
  • Att Ni uppdaterat organisationen så den är aktuell i SportAdmin. Spelarna är utgångspunkten för kansliets licensiering. 

Material (materialansvarig) 

  • Att Ni har utrustning för matcher, t ex matchtröjor så att det räcker till matcherna.
  • Att Ni har bollar, västar, sjukvårdsutrustning, målvaktsutrustning så Ni kan träna/tävla. 

Träning (huvudtränare)

  • Att Ni har halltider och nyttjar halltiderna med minst 15 aktiva med start i oktober. Om inte lämna åter halltiderna eller slå ihop träningarna med yngre/äldre eller.
  • Att Ni tittat på hemsidan och innebandyns instruktion för vägledning om vad Ni ska träna på i Er årskull.  
  • Att Ni loggat in i IBIS https://www.innebandy.se/stockholm/tavling/liverapportering-mitt-ibis kontrollerat Ert lag avseende spelare, ledare och serie/matcher. För matchprotokollet under säsongen.

Tävling (tränare) 

  • Att Ni har lagt upp träningarna/tävlingarna i SportAdmin och att vi fått in rutiner för att LOK-rapportera direkt (ex. i Appen).
  • Att Ni har lagt upp/importerat spelschemat i SportAdmin (Se support SportAdmin för hur man gör).
  • Se till att genomföra ev matchflyttar senast 4 veckor innan match, för att slippa avgifter. Vid kostnader skall kansliet eller innebandykommittén godkänna kostnaden. https://www.innebandy.se/stockholm/regler-och-direktiv/matchandring-flytta-match/
  • Lag i F/P Blå Lätt-Lätt och Blå Lätt-Svår gäller föreningsdomare, Innebandykommittén hjälper Er med att kalla domare

 

Nycklar och koder

Blipp till hallarna
Alla ledare kommer in i hallarna med blipp under de tider som innebandyn har tillgång till hallarna, dvs under träning, matcher eller andra bokade tider.

För att få blipp:

  • Maila kommunen på info@ekero.se samt innebandy@ekeroik.se och skriv att ni vill hämta ut en blipp.
  • I mailet skall förnamn, efternamn och mailadress framgå, samt att du tillhör EIK Innebandy och vilket lag.
  • Kommunen meddelar dig när blipp finns att hämta i receptionen när den är klar.
  • Du hämtar och allt är ok.

Nyckel till Bollhallens förråd

Varje lag behöver ett par nycklar till Bollhallens förråd.
Maila innebandy@ekeroik.se om ni behöver nyckel.


Hänglåskoder

Koderna till hänglåsen på förråden i Bollhallen och Mälaröhallen uppdateras regelbundet och bör endast delas med de som behöver tillgång.
Maila innebandy@ekeroik.se för att få uppdaterade koder.

Hemsidor och annat praktiskt

Sportadmin

Sportadmin är det system vi använder för att skicka ut kallelser, kommunicera med våra medlemmar och rapportera in våra aktiviteter för LOK-stöd (statligt lokalt aktivitetsstöd). I vardagen behöver du som ledare oftast endast appen- som om du är förälder både går att använda i medlems- och ledarvy. https://www.sportadmin.se/

Som tränare ska du ha tillgång till ledarvyn via menyn och kunna skicka kallelser och registrera närvaro. Lagledare behöver även tillgång till att administrera laget via webben. Saknar du rätt tillgång, testa att logga in och ut igen. Om det inte hjälper - ta kontakt med oss på innebandy@ekeroik.se

 

IBIS

IBIS är Svensk Innebandys system där bland annat administrationen av laget inför seriespel sköts. Här finns även kontaktuppgifter till andra lag och det är i ”Mitt IBIS” som sekretariatet registrerar matchresultat. Minst en person per lag, framförallt lagledaren, behöver inloggning till Ibis. Du ber om inloggning via hemsidan https://ibis.innebandy.se/Ibisforeningklient/Login/Login.aspx . Din användare behöver godkännas av föreningen så meddela oss gärna via mail på innebandy@ekeroik.se när du har begärt inloggning ifall det dröjer med tillgången.

 

Kalender

Alla aktiviteter som läggs in i Sportadmin syns i föreningskalendern. Det betyder att du kan se vilka som till exempel har träning före eller efter dig, till exempel för att veta att sarg ska plockas upp eller ner via hemsidan.
Den kan också användas för att se när till exempel representationslagen har match för att planera en lagaktivitet på som publik. https://www.ekeroik.se/kalender/?ID=175283

 

Extra halltid eller bokning av KOM-huset

Behöver du boka extra halltid för tex träningsmatch eller ett möte i KOM huset?  Du ser lediga tider i kommunens lokalbokning https://www.ekero.se/uppleva-gora/hitta-och-boka-lokaler . När du hittat en lämplig tid - kontakta oss på innebandy@ekeroik.se med god framförhållning så hjälper vi till med bokningen.

Kläder

Ledarkläder

Alla aktiva ledare får ledarkläder av klubben.
Maila din storlek, namn, lag samt att du tillhör innebandyn till kansli@ekeroik.se


Spelarkläder

Alla spelare får låna matchtröja (blå och vit) utav klubben.
Observera att det är viktigt att dessa lämnas tillbaka om en spelare slutar, då de utgör en kostnad för föreningen.

Till match behöver spelare även blå shorts samt blå strumpor. Övriga kläder, ex träningsoverall, är valfritt.

Kläder köps via Stadium Teamsales utav spelaren själv, om inget annat överenskommits inom laget, tex att någon samordnar ett köp. https://www.stadium.se/foreningar/1760838

Klubbor och glasögon finns att låna under tiden då spelaren är ny eller provar på. Dessa finns i förrådet i Mälaröhallen och Bollhallen i uppmärkta väskor. Säkerställ att de lämnas tillbaka efter träning.

När det är dags att köpa klubba och annan utrustning så rekommenderar vi vår partner Innebandy24 som finns i Bromma https://innebandy24.com/ . Ange koden EKEROIK15 vid köp online, eller meddela att du spelar i Ekerö IK vid köp i butiken för att ta del av en partnerrabatt, 15 %.

Registerutdrag

Alla ledare över 15 år måste lämna in utdrag ur belastningsregistret till föreningen. Du beställer det av Polisen och mailar det till kansli@ekeroik.se  Du kan även lämna in det fysiskt på kansliet.

Utbildning

Alla ledare i Ekerö IK ska gå den obligatoriska ledarutbildningen EIK 1. Du kommer automatiskt få kallelse till detta.

 

För att få licens från Stockholms innebandyförbund behöver du gå någon av de licensberättigande innebandyutbildningarna regelbundet. En licens är giltig i två år och är obligatorisk för att stå i båset. Den första utbildningen du går är Grundutbildningen. Den kan sedan byggas på med relevant Stegutbildning eller någon annan av utbildningarna från Stockholms Innebandyförbund. 

 

Du beställer utbildningen själv via Stockholms Innebandyförbund. Föreningen står för utbildningskostnaden för de utbildningar som är relevanta för din ledarroll samt för att få licens- du anger detta i din anmälan.

 

Är du osäker på vilken utbildning du ska gå så hittar du information här eller så går det bra att kontakta oss via innebandy@ekeroik.se

Nya spelare

I Ekerö IK välkomnar vi nya spelare i alla åldrar - oavsett om man har spelat tidigare eller inte.  Det går bra att ta med sig kompisar till träningen ett par gånger utan att ha registrerat dem tidigare, men för att våra försäkringar ska gälla, samt för att säkra att vi får aktivitetsbidrag för alla som tränar samt för att ha kontaktuppgifter till föräldrar så är det viktigt att de efter ett par gånger anmäler sig. Eftersom man samtidigt godkänner personuppgifter så behöver föräldrarna göra detta- och inte ledare. Länk till anmälan ligger i toppen på hemsidan samt här https://entry.sportadmin.se/groupsOverview?uid=Mobgba&pageId=0&sportid=1001

När en spelare anmäler intresse så kommer de att läggas till ert lag och få information samt kontaktuppgifter utav föreningen. Ni ledare får även information om att en ny spelare lagts till. Säkra att spelaren får kallelser till träning, ett varmt välkomnande och den information den kan behöva.

Nya spelare behöver ha betalt aktivitetsavgiften innan de får licens till att spela match. Om spelaren börjar under säsong så aviseras de av föreningen men du som ledare meddelar när spelaren betalat och är redo för match så att licens kan betalas. Meddela oss på innebandy@ekeroik.se

 

Behöver du hjälp med rekrytering av nya spelare? 
Innebandykommittén hjälper gärna till - kontakta oss på innebandy@ekeroik.se  

Laget

Sammanhållning och gemenskap även utanför planen är viktigt för lagkänslan. Därför uppmuntrar vi till att ni planerar in minst ett par aktiviteter per år för att bygga detta. Det kan till exempel vara en picknic med femkamp, föräldramatch, pizza efter träningen eller mat och bowling hos vår partner O´Learys i Jungfrusund där innebandyn har rabatt. Vi uppmuntrar även till att komma tillsammans och heja på något av våra representationslag. Kom ihåg att även lägga in lagaktiviteter i SportAdmin.

När laget blir äldre är det dags att även börja åka på cup. Det finns många att välja mellan, prata gärna med andra lag för tips eller för att åka tillsammans. Förslag på cuper hittas bland annat här https://innebandycuper.nu/

Lagkassa

För att finansiera cuper och lagaktiviteter är det bra att börja bygga upp lagkassan. Föreningen organiserar ett par försäljningar per år, till exempel Bingolotter till jul, där en andel av försäljningen går till laget men för de som vill åka på cup kan man behöva någon till försäljning per år, tex Newbody eller Kakservice. Ta gärna hjälp av föräldrar till att organisera försäljning.

Föräldrar

I en ideell förening behöver alla hjälpas åt. Som aktiv tränare och ledare gör du redan mycket så ta hjälp av lagets föräldrar till sådant som enkelt kan delegeras- till exempel försäljningar eller lagaktiviteter.

Föräldrar förväntas även hjälpa till med bland annat sekretariat, bygga och ta ner sarg, skjutsning, caféverksamhet, försäljningar samt att peppa och heja på alla spelare.

Håll gärna minst ett föräldramöte per år för att säkra engagemang och svara på eventuella frågor. Behöver du en representant från föreningen på mötet- kontakta oss på innebandy@ekeroik.se

Kommunikation med föräldrar sker med fördel via mail från Sportadmin alternativt smsgrupp i SportAdmin/Supertext eller WhatsApp. Många lag har även en privat Facebookgrupp eller en Instagramsida.

 
Stadium Föreningsshop
EIK IB SPONSORER & PARTNERS
Ekerö IK Sponsorer
EIK Samarbetspartners