Just NU
Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.
Ekerö IK
Innebandy

Kickoff-brev Innebandy 2020/2021!
2020-09-12 20:39

Hej på er alla!

 

Då var säsongen igång igen och hallarna fylls på successivt med
innebandyspelande barn och unga.

Vi räknar med att alla grupper ska ha dragit igång i slutet på september
och i början på oktober för knattegrupperna.

Covid-19 har påverkats oss alla in i nya mönster och vi har tillsammans med kommunen och Stockholms innebandyförbund verkligen förberett oss på hur vi skall hantera säsongen på bästa, säkraste sätt för spelare, ledare och vår verksamhet i stort.

Att Idrotten är vägen till hälsa har vi vetat sedan länge, men i dessa tider blir det ännu mer påtagligt.
Folkhälsomyndigheten påtalar om och om igen vikten av att vi rör oss för att vara starka fysiskt och mentalt.

Vi vet också att vi måste anpassa oss och vara flexibel, vi måste alla tillsammans hjälpas åt under denna underliga tid för att kunna behålla vår fina verksamhet i våra hallar. Vi säger också vänligen men bestämt säga nej till publik i våra hallar av er stöttande föräldrar vid både träning och tävling.

Jag kommer nedan att förklara vad som gäller i våra hallar.

Jag vill också ta tillfället i akt att välkomna nya som tidigare deltagare med familjer till Ekerö IK Innebandy. Ert engagemang i vår gemensamma förening är det som gör att vi utvecklas och kan blicka framåt.

Vill ni ha mig som sportchef på plats på föräldramöten eller vid träning så tveka inte att skicka ett mail/sms också och inte enbart kalla mig i appen då jag varje vecka får kallelser till alla träningar i hela sektionen.

Klicka på läs mer där jag kommer att informera om olika saker som händer denna säsong allt från matcher till utbildningar och kontaktinformation. Har jag missat något så ber jag om ursäkt.

Tack för att ni är med oss. Ni är ovärderliga!

 

Vi ses i hallarna!

 

Johanna Eriksson

Sportchef Ekerö IK Innebandy


Hallarna:

Vi har tillsammans med kommunen säkerställt att det alltid skall finnas möjlighet att tvätta händerna och att handsprit skall finnas att tillgå. Om det mot förmodan skulle saknas mailar ni direkt till info@ekero.se så ombesörjer kommunen detta.

Vi tränar aldrig om vi känner oss krassliga eller snuviga. Ledarna kommer att ha befogenhet att skicka hem spelare som ändå kommer ner till träning och match trots symptom, vi hoppas såklart att man tar ansvar och håller sjuka barn hemma.

Vi lånar inte varandras utrustningar eller vattenflaskor. Har man behov av låneutrustning så kontaktar man sina ledare som hjälper till i frågan. Knatteskolan där vi lånar ut utrustning så spritar vi klubborna.


Vi tillåter inga föräldrar/anhöriga som ej har en ledarroll i SportAdmin på träning/matcher.
Detta gäller från yngsta träningsgrupp upp till A-lag!

Mälaröhallen: Vi går alltid in i den nedre entrén och via omklädningsrummen till hallen vid träning och match. Har vi gästande lag ber vi dem använda den övre entrén, bortalaget använder omklädningsrum 1 och 2 i första hand, samt att vi placerar hemmalag i omklädningsrum 5 och 6. Domare skall husera i omklädningsrum 3 eller 4.

Vi tackar våra motspelare genom att vinka osv. sedan går vi direkt från planen för att nästa lag ska kunna kliva på. All uppvärmning/nedvarvning och samling sker i största möjliga mån utomhus.

De roller som är tillåtna i hallen vid match:

Max 5 ledare i båset

Sekretariat: Klocka, musik, protokoll

4 st ”samåkningsföräldrar”. (Kliver sedan in som sargvakter)

INGEN publik tillåts.


Bollhallen:
Vi ser till att öppna upp så att hemmalaget på säkert sätt kan ta sig in i hallen och använda omklädningsrummen längs bort i hallen. Bortalaget går in sist och använder sig av omklädningsrummen närmast entrén. På så sätt kan de lämna arenan direkt efter matchen.

Domare skall husera i eget omklädningsrum.

Vi tackar våra motspelare genom att vinka osv. sedan går vi direkt från planen för att nästa lag ska kunna kliva på. All uppvärmning/nedvarvning och samling sker i största möjliga mån utomhus.

De roller som är tillåtna i hallen vid match:

Max 5 ledare i båset.

Seketariat: Klocka, musik, protokoll

4 st ”samåkningsföräldrar”. (Kliver sedan in som sargvakter)

INGEN publik tillåts.              

 

Knatteskolan:

Vid första tillfället den 10 oktober kommer jag att ha en snabb genomgång utomhus utanför hallen med er föräldrar/målsmän.

Vi förstår att vissa av våra yngre knattar kanske inte är redo att vara ensamma på knatteskolan utan förälder, därför uppmanar vi å det starkaste att enbart en förälder närvarar om det är absolut nödvändigt och håller en social distansering till varandra. Är ert barn redo att lämnas under aktiviteten så är vi tacksamma om ni vill lämna hallen under passet.

För föräldrar till barn födda 2014 så kommer vi sammankalla er som önskar bli tränare nästa termin 2021/2022 när dessa grupper bildar fristående träningsgrupper i verksamheten som då drivs ideellt.

 

Resor till bortamatcher:

Vi uppmanar till att man samåker till bortamatcher. Vi har från förbundet tillåtelse att ha 4 st föräldrar ”samåkningsföräldrar”. Dessa ska när de anländer till hallen skriva upp sig i smittspårningssynpunkt.  Dessa föräldrar får vara med i hallen på bortamatcherna. Erbjud er gärna till att hjälpa till som sargvakter eller annan funktion i hallen när ni kommit på plats.

Målvaktsträningar:

Vi startar den 4/10 med målvaktsträningar. Som vanligt kallar ni era målvakter samt 2 skyttar per målvakt ni skickar till träningen. Vi har nöjet att presentera tränare vi känner sedan innan samt ett nytt tillskott till Ekerö IK Innebandy familjen.

Andreas Eibladh, Ekerö IK (F03-05 och Damjuniorerna) samt vår nya sektionstränare för målvakter Mikael Lennartsson, tidigare tränare i bla Västerås, AIK, Linköping och själv spelat i U19-landslaget.

Vi vill att en ledare från varje träningsgrupp kommer med under dessa pass, som skickar sina målvakter, och att dessa också själva tar till sig övningar och ställer frågor till våra målvaktstränare. På så sätt kan ni träna på dessa övningar på era egna ordinarie träningspass.

Så passa på att bli målvaktstränare! Ni behöver ingen förkunskap utan med engagemang och intresse kommer vi långt. (Presentationer av målvaktstränarna kommer inom kort på hemsidan.)

Tider:

  04   Sön

17:00 - 18:00

Målvaktsträning Blå

Tappströmsskolans gymnastiksal

  04   Sön

18:00 - 19:00

Målvaktsträning Röd

Tappströmsskolans gymnastiksal

 

 

Utbildningsveckor för ledare:

Vecka 39 och vecka 44 kommer vi att erbjuda er ledare följande utbildningar med föreläsare från RF och Stockholms innebandyförbund på plats här på Ekerö.

Vecka 39
OBS! Först till kvarn gäller (begränsat antal platser om 30 st)

21/9 Kost
22/9 Barns utveckling och skadeförebyggande träning (rekommenderas: grönt/blått block)
23/9 IB-snack
24/9 Mentalträning (rekommenderas: Rött/Svart block)
24/9 Matchledarutbildning (Begränsat antal platser om 20 st, först till kvarn)

Vecka 44 (schema kommer inom kort, alla träningar ställs denna vecka)
OBS! Först till kvarn gäller. (Max 20 personer/utbildning)

Grundutbildning, Obligatorisk för ledare som ej gått denna, Förbundet
Stegutbildning (Grön/Blå), Förbundet
Sekretariatutbildning, EIK förening
EIK1, Obligatorisk för ledare som ej gått denna, EIK förening

Anmälan gör ni via mail till innebandy@ekeroik.se. Om platserna fylls, kommer ni att erbjudas reservplats ifall någon blir sjuk/får förhinder, detta kommuniceras via mail.

I anmälan skriver ni följande:
Namn
Träningsgrupp
Vilken utbildning anmäler du dig till?

Höstlovscamp v 44:

Vi kommer till höstlovet erbjuda Innebandycamp för såväl utespelare som målvakter.
Anmälan öppnar den 18/9 så glöm inte att hålla utkik på www.ekeroik.se samt i våra sociala medier!


Ekerö IK Innebandy i nytt samarbete med ZONEFLOORBALL

Som i ett led att kunna erbjuda det absolut bästa för våra träningsgrupper har vi startat ett 5-årigt samarbete med ZONEFLOORBALL. Vi är otroligt stolta att ha ZONE med oss under så lång tid med ett bra avtal för sektionen, det är på tiden 😊


Vi kommer inom kort att börja byta ut samtliga målvaktsutrustningar i träningsgrupperna. Detta kommer att ske succesivt. Här behöver jag er materialansvariga till hjälp och kommer att kalla till ett materialmöte med er inom kort.


För er medlemmar i Ekerö IK Innebandy kommer vi att tillsammans med Stadium och
ZONEFLOORBALL erbjuda rabatter på ZONE´s produkter med  rabatter och kampanjer.

(Rabattkod mailas ut till er via SportAdmin)


Samträningar/Rotationsträning med andra träningsgrupper:

Vi förordar samträningar och gummisnodd mellan träningsgrupper. Denna säsong är omständigheterna lite annorlunda pga bristen på halltider. Detta gör att vissa av er per automatik kommer närmre varandra då ni delar hall och/eller ligger i anslutning till varandra. Vi önskade att vi kunde erbjuda samtliga träningsgrupper mer möjligheter i form av träningstider och rotationsträning men då hallarna tyvärr är för få i kommunen så får vi hjälpas åt att samsas.


Viktigt är också att hjälpa varandra, detta gäller, oavsett om du är spelare/ledare/förälder osv, vi ska tillsammans skapa ett klimat för personlig utveckling, gemenskap och glädje. Genom att rotera in i varandras träningsgrupper gör att vi att vi förstärker en laganda även mellan träningsgrupperna och ger individer möjlighet till utveckling på sin nivå utan att behöva känna av krav man inte är redo för, och/eller få en utmaning för att man behöver det för att kunna fortsätta ha kvar sin drivkraft.

Vi hoppas att ni ledare kan kontakta varandra (se kontaktuppgifter längst ner) och utarbeta en bra dialog för hur er rotation ska fungera på bästa sätt. Vi är en och samma förening. Vi är tillsammans Ekerö IK Innebandy!

Ekerö IK Innebandys målsättning i samarbete med RF, Stockholms innebandyförbund och Dunross.

Jag vill påminna om att vi har med barn och unga att göra, de är inte små elitidrottare och vi är en breddförening. Vårt mål är: Så många som möjlig, så länge som möjligt i en så bra verksamhet som möjligt. Vi räknar våra segrar i antalet deltagare som tycker att det är roligt att komma till träningarna, som utvecklas och mår bra.

Vi arbetar för utveckling och inte mål/resultat i Ekerö IK Innebandy förrän på A-lags nivå.
”Matchning” tillåts enbart i utvecklingssyfte i Juniorverksamheten (HJ/DJ).
Vi tillåter inte heller att träningsgrupperna ”Toppar/Selekterar” förrän i Seniorverksamheten (A-lag
). Förekommer detta verksamheterna i Rött block och yngre meddelar ni omgående detta i en avvikelserapport via hemsidan www.ekeroik.se  och/eller mailar till innebandy@ekeroik.se.

 

Dreamstar försäljning:

Till er lag som säljer Dreamstar, glöm inte att sista returdag för osålda häften är den 1 oktober!
För er som ej hämtat ut era häften kontakta Kansliet på kansli@ekeroik.se


Styrelsen söker fler styrelsemedlemmar

Styrelsens uppgift är att utveckla sektionen och råda över verksamhetens vision. Det ingår även budgetarbete så är du ekonomiskt utbildad är det toppen men absolut inget krav.

För att få en så bred styrelse som möjligt över alla block önskar styrelsen nu utöka platserna med 1-2 personer från grönt block samt 2 personer från blått block för att få en jämnvikt i styrelsen.

Idag består styrelsen av följande:

Stefan Jönsson, Ordförande. Icke laganknuten. (Tidigare Svart block)
Anna Jönsson-Tapper, styrelseledamot, laganknuten Rött block
Christian Almeby, styrelseledamot, laganknuten Rött block
Joanna Dickinson, styrelseledamot, laganknuten Blått block

Du behöver inte vara ledare i föreningen för att bli styrelsemedlem utan gärna ha ett brinnande intresse för idrott i stort och innebandy i synnerhet. Kanske är du förälder och vill vara med och kunna påverka, kanske en ungdomsledare från verksamheten eller kanske en anhörig till en utövare och har tidigare erfarenhet av styrelsearbete.

Hör av dig till innebandy@ekeroik.se

Vi ser fram emot att arbeta med dig för innebandyn framåt.


Blippar till hallarna:

För er som ej hämtat ut blippar till hallarna mailar till info@ekero.se och beställer tid för uthämtning.
Blipparna är aktiverade 30 minuter innan er träningstid för träning och 45 minuter innan match.
För er som är huvudtränare samt materialansvariga så utökas er behörighet så att ni kan komma åt ert material under veckan om ni behöver byta hall mellan passen.
Jag har mailat ut en lista till kommunen med alla ledares namn med behov av tillgång till hallarna som finns i SportAdmin för innebandyn.

 

Materialansvariga:
Generella materialfrågor ställs främst till kansli@ekeroik.se.

Finns behov av nya inköp av material vi ej har i lager kontaktar ni mig på johanna.eriksson@ekeroik.se som sköter alla inköp till sektionen.

För er ledare som ska hämta ut kompletteringar av ledarkläder så kan jag meddela att beställningen rullar iväg nästa vecka. Har ni ännu inte fyllt i formuläret gör ni det HÄR: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=xUk-bTLKF0-2ganRg6j3IPVxjJGYQPxHvHRrXfG-cudUOTZXTzZSWUpIUjRPRkpLQldZRlRJRE43WS4u

 

 

 IBIS (Innebandyförbundets system):

OBS! Viktigt att ni fyller i föreningens uppgifter i iBIS enligt tidigare mejl skickat till er ledare den 2020-08-21 13:31. Extra viktigt är att det finns en person knuten till varje lag nu när matchändringsperioden drar igång.


1. Uppdatera/lägg till era ledare i ibis: 
https://ibis.innebandy.se/Ibisforeningklient/Login/Login.aspx
i er resp träningsgrupp.
Har ni problem med att logga in/få inloggningsuppgifter maila till kansli@ekeroik.se

2. Ser över era träningsgrupper och tar bort dem som ska sluta.
(Återkoppla även här till mig, Johanna Eriksson (johanna.eriksson@ekeroik.se) om varför dessa väljer att sluta, detta är viktig information till mig så att jag kan se över om något behöver förändras i sektionen för att alla skall trivas hos oss.)

3. Se över i ibis om eventuella matchflyttar behöver göras som krockar och gör en matchflyttsförfrågan i ibis. 

4. importera era serier i SportAdmin. 

  • gå in i er träningsgrupp i SportAdmin
  • välj matcher högs upp i menyraden
  • klicka på importera serie
  • välj ur listan 20/21 den serie ni önskar importera till er kalender. 

5. Era nya träningstider ligger nu i era kalendrar. Dubbelkolla gärna med kommunens hemsida så att dessa matchar.

Behöver ni hjälp med att lägga in era lag/Ledare i IBIS eller har frågor kring IBIS, maila till kansli@ekeroik.se så hjälper de till med detta. 


Nyhetsarkiv
Utbildningstillfällen2020-01-24 10:17
Storvreta Ekerö IK2020-01-13 10:41
Storvretacup2019-01-07 14:02