Översikt av ekonomifunktionen
Allmänna riktlinjer och redovisningsprinciper
Ekerö
IK tillämpar principerna för god redovisningssed i den omfattning som är
tillämplig för en ideell förening samt lagar och avtal.
Ekonomiansvaret
ligger ytters på ordföranden och dennes kassör, kanslichef samt ekonomi stödet
i forma av anställd eller konsult. Ekerö IK har valt konsult av säkerhet och tredjeparts
skäl från 2018.
Dualitet
ska hållas i attest, avtal, utbetalningar m.m. enl. stadgarna. I och med
dualitetskravet så kräver det att våra systemstöd är mobila, användarvänliga
och har för ändamålet en hög säkerhet (ex. Mobilt bank id).
Attestanter
fastställs i samband med att föreningsstyrelsen konstituerar sig, om inte
ordförande för resp. sektion utser vem som attesterar sektionen så läggs ordföranden
in. Kanslichefen ser till att systemstöden
uppdateras efter konstituerandet.
Ekerö
IK:s kanslichef ansvarar för att samtliga ekonomiska transaktioner uppfyller de
allmänna och särskilda krav enligt denna instruktion.
I
händelse av att underlag för transaktioner eller avtalsfrågor ej uppfyller
gällande attest- och utanordningslista åligger det kanslichefen att innan
behandling av ärendet införskaffa korrekt attestering.
Löneunderlag inför lönekörning:
Deadline 17:e varje månad.
Tex nyanställningar, nya avtal
över halvt prisbasbelopp, frånvaro (semester, sjukdom, vab etc) månaden innan,
övriga justeringar. Tillsvidareanställda förs i visma och övriga i cleaverservice.
Fakturering:
Den sista varje månad får
fakturering i Sportadmin göras (nästkommande dag blir ny månad)
Uppdaterade kundreskontra:
Sidoordnade kundreskontror och
Sportadmin uppdaterade med förändringar den sista varje månad. Sammanställningen
för obetalda fakturor från Billmate som du skulle begära ut varje månad.
Löpande underlag:
Senast 5:e varje månad levereras
eller hämtas de sista och saknade underlagen.
Levfakturor:
Deadline 5:e varje månad.
Inlästa och attesterade i
Centsoft!
De levfakturor som ej är inkomna
och attesterade går på ny månad.
OBS! Meddela de leverantörer som
skickar sina fakturor per post att de ska mailas direkt in i Centsoft framöver.
Ekonomirapportering:
Den 10:e varje månad skickas
resultatrapport per enhet, helförening, balansrapport samt huvudbok ut till föreningsstyrelsen
samt samtliga sektionsordförande för vidarebefodran.
Varje kvarta görs en
kvartalsrapport över ekonomin samt verksamheten på helförening samt på resp.
resultatenhet (sektion). Utifrån denna tas beslut om åtgärder i föreningsstyrelsen
till resp. resultatenhet (sektion).
Varje
resultatenhet (Kansli, Idrottssektionerna och vallen) ansvarar för sin egen
budget samt resultat inför FS. FS kan uppdra resultatenheterna att åtgärda
eller redovisa särskilda punkter i resp. kvartal.
Ekerö
IK är en flersektionsförening och därmed har sektionerna en gemensam
balansräkning som sköts av Föreningsstyrelsen eller den denna utser.
Eventuellt
överskott för enskilda sektioner balanseras i sektionens fond (egna kapital)
och kan, efter Föreningsstyrelsens tillstånd, användas i kommande
verksamhetsår.
Alla
sektioner skall verka för att det skall finns ett fonderat medel motsvarande dom
behov sektionen har i kommande verksamhetsplaner och strategier
(omsättningsplan för materiel måste finnas på varje sektion).
Faktureringsmetoden
tillämpas iom att föreningen omsätter mer än 3 mkr, krav/rekommendation från
skatteverket.
Lagkonton
Vi håller på
med våra Revisorer att utreda omfattningen av lagkassorna. Vi har fått svar i
nuläget som sträcker sig från att vi å ena sidan bara behöver öppna konton,
därefter stämma av två gånger om året och redovisa i balansen till att å andra
sidan alla lagkonton ska in på banken, stämmas av månadsvis, alla underlag ska
in och det ska redovisas mot resultatet på resp. sektion.
Spännvidden
däremellan är för stor så vi väntar på vad är kravet från revisorerna. Därefter
kommer vi att börja implementera lagkassorna i föreningen med instruktion om
vad kassörerna behöver göra.
I nuläget
sköts lagkassorna av utsedd kassör som är registrerad i sportadmin. Kravet är
öppen redovisning inför laget och inför föreningsledningen (Kansli/Styrelse). Bokföring
görs av kassörer manuellt.
Vi
rekommenderar att man skriver ett PM på att detta privata konto inte tillhör
individen utan tillhör ett lag i en förening (på så sätt skydda kontot om
individen skulle råka ut för något).
Redovisningsprinciper
intäkter
Inför varje nytt år har ni X antal medlemmar, som ni skickar ut
ett mail till, med en förfrågan om de vill fortsätta vara medlemmar och
betala en avgift till er. (I denna sekund är det endast en förfrågan och
ingen ekonomisk händelse).
När medlemmen bekräftar
sitt medlemskap, godkänner denne att han/hon avser att betala och ett
fakturaunderlag skapas (= ekonomisk händelse sker och ett bokföringsunderlag
skapas), medlemmen väljer betalsätt och en betalning genomförs/inbetalning (=
ekonomisk händelse sker och ett bokföringsunderlag skapas). Bokföringsmässigt
så bokför man endast de ekonomiska händelserna.
SportAdmins Revisor (från EY) och det är korrekt
bokförningsförfarande enligt fakturametoden. Så i SportAdmin kan ni använda
fakturarapporten som första underlag för er bokföring.
Medlemsintäkter
– till Kansliet (reskontran redovisas till FS)
Aktivitetsavgifter
– till Sektionen (bas för träning och tävlingsverksamheten, reskontran
redovisas till Sektionen)
RF
Aktivitetsstöd - till Sektionen (i syfte att bevaka närvarorapporteringen),
periodiseras på 6 månader i förskott.
Kommunalt
Aktivitetsstöd – till Kansliet (i syfte att bevaka närvarorapporteringen samt ta
bort Kansliets kostnadsfördelning till sektionerna, infört 2020 ska utvärderas),
periodiseras på 6 månader i förskott.
Förenings
Sponsring – till Kansliet (i syfte att skapa mervärden utöver tävling och
träning)
Sektions
Sponsring – till Sektionen (i syfte att skapa mervärden utöver tävling och träning)
Lag Sponsring
– till Laget (i syfte att skapa mervärden utöver
tävling och träning utifrån verksamhetsplan)
Driftbidrag
– till Driften
Redovisningsprinciper kostnader
Leverantörsfakturor
– Bokförs per fakturadatum och bokförs som leverantörsskuld.
Löner
– Bokförs per utbetalningsdag på resultatenheten.
Arbetsgivargifter och
tjänstepensioner – Kostnadsförs på resultatenheten den månad de uppstår.
Semesterersättning
– Värdet av upparbetade ej utbetalade semesterdagar beräknas månatligen bokförs
årligen enligt semesterskuldlistan i SPCS Lön 600. (boföringsmetoden)
Domarersättningar
– Bokförs enligt utbetalningsdag.
Utlägg
& andra ersättningar – Bokförs enligt utbetalningsdag.
Krav och förklaringar krav på verifikationer och
löpande redovisning
Attest av leverantörsfakturor i Centsoft
Attesteringen
av en leverantörsfaktura innebär att klubbens likvida medel minskar och god
ekonomisk kontroll vid attesteringen måste eftersträvas.
När
du attesterar en leverantörsfaktura godkänner du att:
·
Leverantören
har gjort en riktig leverans.
·
Priset är
rätt.
·
Betalningsvillkoret
är enligt överenskommelse.
·
Konteringen
överensstämmer med hur kostnaden är budgeterad.
·
Att kostnaden
ryms inom tillgängliga kostnadsramar (kvarvarande del av budget).
Inköp
Vid
inköp av idrottsmateriel ska material köpas in av den leverantör som
klubben har avtal med. Vid inköp från annan leverantör måste ett
godkännande från sektionsstyrelsen/budgetansvarig/kanslichef finnas innan
köpet får genomföras.
Materialbidrag
upprättas hos leverantören med en summa per lag och en lista på materialansvarig
som har mandat att göra inköp till laget utifrån krav från sektionen om vad
träningsgruppen ska tillhandahålla med.
Inköp
av övrigt material sköts av Kanslichefen eller
den Kanslichefen tilldelar uppgiften och budget.
Exempel på övrigt material är trycksaker,
mobiltelefonabonnemang, datorer, mjukvarulicenser, hyresavtal för maskiner etc.
Tränararvoden
Tränararvoden
(mindre än) < halvt basbelopp hanteras
i Cleaversservice av kansliet.
Tränararvoden
(större än) > halvt basbelopp hanteras
i Lönesystemet (iom arbetsgivaravgifter m.m.) av redovisningskonsult.
Utbetalning
av tränararvoden sker tidigast vid kommande löneutbetalning (25:e i månaden)
efter inlämnande av attesterad tidrapport. Påskrivet och attesterat
avtal ska finnas innan utbetalning.
OBS!
Då Ekerö IK lämnar kontrolluppgift på ersättningen, kvarhåller preliminär skatt
och betalar sociala avgifter måste kompletta personuppgifter
inklusive personnummer anges på avtalet.
Domarersättningar
Manuell
hantering domarersättningar utbetalas enligt till var tid gällande regelverk
som finns tillgängligt på hemsidan under rubriken ”EIK
Information/Ledarinformation/Domararvode", samt i Lagpärmen för respektive
idrott.
·
För
ersättning av domarkostnader skall du klicka på länken nedanstående och fylla i
formuläret och därefter lämna kvittot till kansliet. Därefter görs utbetalning.
Obs, samtliga domare skall redovisas var för sig.
·
Behandlingstid
för manuell utbetalningen är ca 2–3 veckor.
Stödsystem
för domarhantering finns i Cleaverservice (Ishockey, Fotboll mfl.) och
Förbundsystem IBIS för innebandyn. Hanteras av kansliets administration.
Utbetalningstid ca 3 bankdagar.
Externa, planer, idrottshallar, kurser och
utbildningar, Anmälningsavgifter till Cuper & Cupbidrag, Externa
planhyror
Aktiviteter
som medför en kostnad får endas genomföras av ansvarar i respektive
verksamhet och budget. Kostnaden godkänns i verksamhetens budget och
attesteras av sektionen.
Betalning
eller ersättning för kurser eller utbildningar sker efter godkännande av
ansvarig i respektive verksamhet och budget, med tillhörande underlag, ex.
Kursbokning. Godkänns i verksamheten och attesteras i Centsoft[rm1] .
Bokning
av externa planer som medför en kostnad får endas genomföras av ansvarig i sker
efter godkännande av ansvarig i respektive verksamhet och budget samt
skall attesteras i Centsoft.
Utlägg, Uttag och Ombokningar
Utlägg,
uttag eller ombokningar ska upprättas på av kansliet tillhandahållen
redovisningsblankett (se hemsidan) och underbyggas med ett
originalkvitto. Attestering sker enligt gällande attest- och
utanordningslista med tillägget att ingen attesterar sina egna personliga
utlägg.
Straffavgifter och matchflyttar, Spelarövergångar
och spelarlicenser, Anmälningsavgifter till seriespel
Dessa
hanteras & godkänns av Sportchef, alt. av sektionen utsedd person.
Generellt tar Ekerö IK inget ekonomistansvar för kostnader som är utanför
föreningens ansvar såsom personliga bestraffningar, matchflyttar som gjorts
samt övergångar som inte är sanktionerade av föreningen.
Dessa
hanteras & godkänns av Sportchef, alt. av föreningen utsedd
person.
Beslut
om anmälningar med tillhörande avgifter tas av Sportchef, alt. av föreningen utsedd person och de skall vara i
enighet med planlagd budget.
Balansen (investeringar som tillgångsförs och
skrivs av över tid eller balansförda utgifter)
Beslut
om att redovisa en utgift som en investering i balansen äger
Föreningsstyrelsen.
Investeringar
innebär att utgifter tas upp i balansräkningen och kostnadsförs över tid. Att
bokföra en utgift som en investering innebär att framtida verksamhetsår
belastas med kostnader och får endast göras när en avskrivning över tid ger en
mer rättvisande bild än att kostnads föra utgiften det verksamhetsår
som utgiften uppstår.
Balansförda
utgifter innebär att framtida budgetar tas i anspråk och det måste säkerställas
att kommande budgetar rymmer kostnaden för balansförda utgifter.
Endast föreningsstyrelsen har rätt att fatta beslut
om att balansförda utgifter.
Balansförda
utgifter, beslutas i föreningsstyrelsen.
Investeringar (skrivs av över tid), beslutas i
föreningsstyrelsen.
Avskrivning av fordringar, beslutas i
föreningsstyrelsen.
Beslut om inkasso, Kundreskontra-medlemslista med
obetalda fakturor lämnas till Föreningsstyrelsen för beslut.
Anställningskontrakt
Anställningskontrakt
upprättas enligt gällande kollektivavtal.
Ett anställningsavtal innebär att Ekerö IK som
förening (inte sektionen) ingår ett arbetsgivaransvar med vad det innebär.
Därför får endast de som har tilldelats arbetsgivaransvaret dvs. Kanslichef och
Föreningsstyrelsen (d.v.s. ordförande i resp. sektion) i förening ingå ett
anställningsavtal.
Avskrivning av fordringar
Avskrivningar av
fordringar innebär att klubben inte erhåller förväntade inbetalningar och
påverkar klubbens betalningsförmåga. Därför får endast Föreningsstyrelsen fatta
beslut om kreditering, av- eller nedskrivning av fordringar.
Efterskänkande av enskilda aktivitetsavgifter
Efterskänkande
av enskilda medlemmars aktivitetsavgifter innebär en belastning på ekonomin och
ett avsteg från klubbens beslut om gemensam finansiering av verksamheten.
För
att upprätthålla en god princip och kontroll på situationer där det kan vara
rättfärdigat att efterskänka aktivitetsavgifter fattas dessa beslut av sektionsstyrelsen.
Halvårsreducering eller helårsreducering om personen ej närvarat mer än halva
säsongen resp. mindre än 3 tillfällen kan kansliet kreditera/skriva av.
Inom
Ekerö IK finns fonden Idrott på lika villkor där det finns möjlighet att för
enskilda aktiva begära stipendier för att finansiera aktivitetsavgifter,
hanteras av separat styrelse enl. stadgar för fonden.
Påminnelsehantering
året skötas automatiskt av Sportadmin.
Budgetplanering
Bakgrund
Arbetet med Budget 20xx ska genomföras så att
sektionerna ska leverera underlag till FS x/12 för beslut av FS x/12.
Syftet är att Kansliet ska leda och rapportera
verksamheten under 20xx för att minska styrelsernas operativa arbete.
Målsättningen är att styrelsernas övervägande engagemang därmed ska kunna ägnas
åt visionärt och strategiskt arbete.
Var noga med att gå igenom punkterna nedan och
sätt er signatur ute till höger när ni gjort klart punkterna.
1
|
Verksamhetsplan (verksamhetskopplingar)
-
Fyll i och
fastställ verksamheten
-
Verksamhetsplaneringen
skall spegla bas- och projektflikarna som ni fyller i bifogad Excelfil
(verksamhet och budget skall spegla varandra)
|
|
2
|
Budgetplan
-
Kontoplanen
följer numera RF:s kontoplan
-
Budgetera
för basverksamheten
-
Alla extraaktiviteter
ex cuper/camper/läger ska benämnas med namn samt fastställas med månad och
avgift. Dessa kommer sedan läggas upp i bokföringen som egna projekt. På
detta sätt kan vi redovisa resultatet för varje enskilt projekt, månadsvis.
-
Budgetera
för projekten
-
Lägg in
projektsummorna per konto i basverksamheten (Excelfilen)
|
|
3
|
Bonusar för ramavtal (Stadium, Hagsätra Sport)
(Denna redovisas till berörd sektion
månadsvis i Resultat- och Balansrapporten, den påverkar dock inte
resultatet.)
-
Lägg in förväntad
avtalsbonus från leverantörer i Excelfilens basverksamhet. (konto 1670).
-
Lägg in i
vilken månad ni tänker nyttja leverantrösbonusen (konto 2970).
|
|
4
|
Reklamskatt
-
Reklamskatt
tillkommer med 7,65% (2017) på alla reklamsponsorfakturor och läggs på vid
fakturering från EIK. Dvs, alla tryck på kläder, skyltar, banderoller etc.
tillkommer det reklamskatt på.
-
På
"ren kontantsponsring" till lag tillkommer det ingen reklamskatt.
|
|
5
|
Aktivitetsavgifter
-
Avgifterna
skall vara fastställda i årsbudgeten för alla sektioner, gäller oavsett om
aktivitetssäsongen är kalenderår eller höst-/vårsäsong.
-
Aktivitetsavgifterna
ska stafflas på samma sätt som blockindelningarna, d.v.s. 4 olika avgifter
(se bifogad Excelfil flik 1 grunddata).
|
|
6
|
Anmälningsavgifter, exempelvis för cuper/camper/läger
-
Avgifterna
skall vara fastställda i budgeten
|
|
7
|
Fakturametodens innebörd
- När
medlemmen bekräftar sitt medlemskap,
godkänner denne att han/hon avser att betala och ett fakturaunderlag skapas
(= ekonomisk händelse sker och ett bokföringsunderlag skapas), medlemmen
väljer betalsätt och en betalning genomförs/inbetalning (= ekonomisk händelse
sker och ett bokföringsunderlag skapas). Revisor (från EY) och det är korrekt
bokförningsförfarande enligt fakturametoden.
-
Detta
innebär att alla kund- och leverantörsfakturor bokförs när fakturorna är
utställda och inte när de blir betalda. Vi får på detta sätt bättre kontroll
på vad som förväntas komma in, (fordringar) och vad som kommer att betalas
(skulder) löpande.
|
|
8
|
Lagkassor
-
Personliga
konton tillsvidare.
-
Utredning
under 2019 för hanteringen av lagkassor, med implementering under 2020.
|
|
9
|
Materialkonton
- Lägg in materialinköpen i basverksamheten
- Summan kommer fördelas på lag i
materialkonton hos leverantören (Stadium, Hagsätra etc.) för att därefter ges
mandat till materialansvarig att beställa utifrån lagens behov. Minsta nivå
av materialstatus kommer att definieras i samband med detta.
|
|
10
|
Caféfördelning
-
Nytt från
2018 är att alla utgifter och intäkter går via kansliet som sedan gör en
fördelning av överskottet ut på respektive sektion beroende på hur många
veckor som har bemannats med träningsgrupper från sektionen.
|
|
11
|
Lok och stödhantering
-
Dra ut en
statistik ur SportAdmin för din sektion hösten, och gör en beräkning av
antalet förväntade intäkter för året och fyll i på basfliken i Excel arket.
|
|
12
|
Overhead Kansli / fördelning
-
Kansliet
fyller i denna för alla sektioner under basfliken i Excelfilen.
|
|
13
|
Boka möte med
Kansli med Kansliadministrationen (Thomas
och/eller Rickard samt ev. sportchef). Mötet syftar till att sätta in
kansliet i verksamheten och ekonomin för att få rätt rapporter under året.
|
|
14
|
Resultatrapporter och avvikelsehantering
-
Kansliet
samt sektionskassörer rapporterar avvikelser löpande, för beslut och åtgärd.
|
|